26 mars 2006

Postrock-turnering (evenemang)

Samtidigt i en av musikvärldens alla tusentals subgenrer anordnar Decoy Music en postrock-turnering med 16 deltagande band från vardera USA, Kanada, Europa och Asien/Oceanien.

Matcherna avgörs genom omröstning och det är bara att registrera sig på sajten för att få rösta fram sin egen postrock-favorit. Innan röstandet tar vid så kan det vara läge att surfa runt bland alla band-länkar för att höra hur det 64 deltagarna låter och kanske skaffa sig en backup-favorit utifall förstahandsvalet skulle ha oturen att stöta på stormästare som Tortoise i ett tidigt skede.

Efter att själv ha klickat mig runt bland musiklänkarna är det med en viss besvikelse jag kan rapportera att de flesta nominerade banden lirar instrumental crescendo-rock a la Mogwai eller Godspeed You! Black Emperor. Mindre musikaliskt förutsägbara, ofta rytmbaserade kanditater som Tortoise och The Necks känns som undantag och när t o m The Mercury Program, vars debutalbum inte står sig slätt ens mot The Shipping News Save Everything, har glömt bort att svänga så är det utan att man börjar undra om något är lite ruttet i landet Post-rock.

Diagnosen känns inte mindre relevant när jag strax efteråt inser att Battles, ett band som med det mest fantastiskt resultat verkligen lyckats vidareutveckla hela rock-genren de senaste två åren, inte ens är nominerade.

OMG! WTF! ETC!

Men ett urval av 64 band med hyfsad geografiskt utspridning är ändå tillräckligt intressant för att hitta guldkornen. Mest lovande upptäckten hittills är de in-your-face-betitlade och -svängande Holy Fuck medan de förvånansvärt populära standard-crescendorockarna i japanska Mono gärna får åka ut i turneringens första omgång.

Min röst lägger jag på Rockets Red Glare och deras poetiska taktbytesdissonans, även om jag har för mig att de splittrades för ett par år sedan. Man kan dock fråga sig hur mycket postrock Rockets Red Glare egentligen är med sina hjärtskärande låttexter men den diskussionen lämnar jag åt det inbitna subgenrefolket.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Och Sigur Ros... hm... hur har urvalet gjorts där egentligen? Visserligen känner jag inte igen mer än kanske 8 bandnamn men Sigur Ros är det verkligen inom genren? /Valdemar3

VF sa...

Enligt den 12 år gamla definitionen är postrock musik "using rock instrumentation for non-rock purposes, using guitars as facilitators of timbres and textures rather than riffs and power chords". Det är en (alltför) vag definition som få skriver under på men i vilken Sigur Ros ändå ryms.

Band som Sigur Ros, The Shipping News eller Rockets Red Glare (som inte är särskilt lika varandra) tycker jag ligger på gränsen eftersom de har en poetisk-romantisk ådra som jag inte direkt förknippar med typisk postrock, som ofta är känslokall om än på ett stämningsfullt sätt.