28 december 2004

Året-året 2004

2004 har för mig varit ett återupptäckternas år, mer än något annat. Många bra bra plattor under 2003 skickade iväg mig på intressanta stickspår. Där har jag irrat hela året, men ett sju par fina från 2004 har jag hittat:

1. Hidden cameras "Missuaga godamm" (album)
Sån där harmoniglad popmusik som jag egentligen går och längtar efter hela tiden. Bögtexterna gör bara saken bättre.

2. Magnetic fields "I" (album)
Mer bögpop med ett par riktigt kassa vaudeuville-nummer. Men höjdpunkterna ("I thought you were my boyfriend" "I dont really love you anymore" och "I wish I had an evil twin" ) väger definitiv upp.

3. Mali , land.
I år har jag fortsatt upptäcka resten av Salif Keitas släkt. Gamla Electro bamako från 2002, t ex.

4. Elissa "Ahla donya"
Libanons bidrag till poppen är möjligen på dekis, men nya Ahla donya håller det libanesiska måttet – trots att det inte finns någon Betgheeb Betrouh (kanske världens bästa kärleksduett, ladda ner nu!) från W akherta maak.

5. Pipas "A cat escaped" (album)
2004 var twee:ens år. igen

6. Stina Nordenstam "From Cayman with love" (låt)
Plötsligt så låter Stina precis så magisk och Lynchig som hon gjorde på första och andra skivan. Och det krävdes Enya-körer för att nå dit!

7. Vladislav Delay/Luomo artist
Släppte nästan allt fritt på Humme recordings. Information – yada yada – free. Framtidens funksoul är finsk och den är dubbig, minimalistisk, housig och dansant.

Bubblare:
Syd Matters
Fredrik Kempes "Finally"
Madvillain - souli
Junior Boys - "Teach me how to fight" (låt)
The Elected - "A response to greed" (låt)
Stevens Sufjan - "For the Widows in Paradise, for the Fatherless in Ypsilanti" (låt)
Great lake swimmers - "I will never see the sun" (låt)
Little Louie Veha - "Cerca de mi" (låt)
Shreddingmusic.com (webradio)
http://radio.indie.nu:8000/(webradio)
Dogglounge (webradio)

Inga kommentarer: