20 juni 2007

Genesis - ett frågetecken...en gåta?

Råtöntiga "bandet" Gym Class Heroes har dammat av, för mig hittills olyssnade Supertramp. Gym Class Heroes tror att de gjort något som kallas hip-hop av "Breakfast in America".

Lyssnade så smått på Supertramp och tänkte helt okej kitsch-yacht-rock med lite Crosby. Stills & Nash harmonier.
Konsekvensen blev att jag kom att tänka på Genesis. Kanske har dom gjort något bra någon gång? Gubbtöntiga och totalt värdelösa " I can´t dance" var jag tvungen att se bakom. Roliga Kalla Kriget-videon "Land of Confusion" fanns i bakhuvudet men lockade inte nämnvärt.

Via http://www.allmusic.com/ hittade jag en skiva som fick femstjärnor. De flesta recensionerna på allmusic ger artistern fem eller fyra stjärnor. "Selling England by the pound" fick min uppmärksamhet. Men jag kunde bara lyssna på skivan två gånger. Det var för mycket riddare, barder och jungfruer med i bilden. Jag hörde mest någon konstig Tolkien-inspirerad folkrock med duktiga musiker som saknade det mesta som jag tycker är bra i musik.

Har jag fel? Borde jag lyssna på någon annan skiva? Eller är/var Genesis precis så kassa som jag alltid trott?

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har en liten fetisch för Jesus He Knows Me (som egentligen är lika hemsk som I Can't Dance), och har också fått för mig att Genesis är underskattade pga deras gubbiga image. Jag har dock inte heller riktigt hittat deras storhet än. Deras musik påminner mig istället mest om Marillion på något sätt...

Jag gick själv ut mjukt med samlingsskivan Turn It On Again, en dubbel-cd från tidigare i år, men jag har inte klarat att lyssna igenom den riktigt än.

Det här stycket från den skivan är ganska fascinerande dock: "Genesis are an English progressive rock band formed in 1967.
With approximately 150 million albums sold worldwide,
Genesis are one of the top 30 highest-selling recording
artists of all time."

Något måste de väl ha gjort rätt någonstans för att fånga så många lyssnare.