01 december 2008

Vad har jag betalat för, Spotify?

Vad roligt det kändes en dag för ett par veckor sedan! Spotify hade tecknat avtal med "indiedistributör". Nu gick det att få tag på det mesta!
Spotify kändes ett tag som en otroligt vital tjänst.
Visserligen saknades fortfarande Love, Peace & Poetry: Turkish Psychedelic Music (album currently not available). Det kändes dock som det var en tidsfråga innan detta också skulle lösas.

Jag laborerade friskt med spellistor och hittade med glädje både gamla och nya album. Givet Spotifys nya ansträngning betalade jag glatt för Premium-tjänsten vilket innebär en belastning på kontot a´ 99 kronor i månaden.

I lördags upptäckte jag till min fasa och förfäran att en hel drös med skivor som tidigare var lyssningsbara numera står som "currently not available".

Nu ställs frågan på sin spets - vad är det jag betalat för? En produkt som hela tiden och nyckfullt förändrar sitt utbud? Som betalande vill jag gärna ha en förutsägbarhet och en garanti att det jag hittat vid köptillfället ska finnas kvar. Absolut inte okej Spotify!

ARN, Konsumentombudsmannen och Marknadsföringsdomstolen - bered er på inkommande ärenden!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du betalar för en tjänst som befinner sig i Beta och som alltjämt håller på att uppdatera sitt bibliotek. Detta innebär att skivor kan försvinna och komma tillbaka beroende på (uteblivna) rättigheter.

För varje skiva som försvinner tillkommer ett antal nya. Jag ser hellre ett lagligt Spotify än inget Spotify alls!

VF sa...

absolut!

spotify är the shit på många sätt. Problemet är att när man väl har bestämt sig för att betala så förväntar man sig en förutsägbarhet beträffande innehållet.

en lösning från spotify-crew är att
1. tydligare belysa att det är beta-version och vad som helst kan hända.
2. inte ha med artister/sånger där rättigheterna inte är färdigförhandlade. Det är för frustrerande att det som tidigare fanns plötsligt försvinner på obestämd tid.

Anonym sa...

Klicka på "replace songs" så kommer de flesta låtarna tillbaka. Och kommer de inte tillbaka så finns de oftast ändå fast med ett litet annorlunda namn.

VF sa...

Replace-funktionen fungerar ju inte när hela album tagits bort. Men visst en enstaka sång här eller där fixar den ju.

Fortfarande är Valdemar besviken.