04 april 2006

Lågvattenperiod i mitt musiklyssnande

Jag har blivit sucker för kommersiell trance. Jag har avskytt den här vedervärdiga musikgenren sedan LA Style en gång för alla tog kål på all "synth lead". Dansmusik har i mina ögon mest varit handklapp eller clicks+cuts.

Back with a vengance är alltså den här Silja Line-musiken. Skulle kunna vara soundtrack till en Matrix-film. Kvinnoröster som sjunger "klassisk musik" i fjärran, snare drum-virvlar i en hel takt före refrängen, låttexter som "let the sun shine in". Syntar i oktav med massor av reverb. Untz-untz. Det är cirka lika futuristiskt som De förlorade barnens stad.

Det som tilltalar mig är naturligtvis melankolin och det är därför genren är så stor i östeuropa.

Mening jag aldrig trodde jag skulle säga:
– Jag lyssnar på DJ Tiesto.
Mening jag aldrig kommer att säga:
– Jag lyssnar på DJ Tiesto.

Men det är det jag gör, just nu.

(Bifogad mp3:a är inte representativ, för den som vill ytterligare förkovra sig rekommenderas DJ Tiestos mix-set (ladda torrents) eller den här Bomben-remixen, börja lyssna fr o m Mont Ventoux – Venus är ett bra exempel.)

2 kommentarer:

michael sa...

hej per. öhrnberg här. tänkte bara säga att jag genom ph hittade dig här idag o att jag nu oxå har börjat skriva

skönt att ditt skivgeekande lever kvar!

P-H sa...

Jag snöade in rejält på DJ Tiesto ett tag (köpte 2 skivor!). Gick sedan vidare till ATB och diverse annan suspekt euro-fluff. Nu har det lugnat ner sig lite men det var fint att upptäcka och släppa fram den lilla trance-tomten som bor inom oss alla.